16 Mart 2009 Pazartesi

Hasan Ali Toptaş ve Gölgesizler

Tersninja'da önce Numan Serteli'den, daha sonra da Landlord'dan okuyunca,ayrıca Tersninja'da yapılan irili ufaklı yorumların kışkırtıcılığıyla, Hasan Ali Toptaş'ın romanından sinemaya uyarlanan "Gölgesizler" filmini biran önce seyretmek şart oldu. Bugün işimin arasında bir film süresi kadar ara bulup, gösteri saatine de denk düşünce hemen sinemaya daldım. Aslında niyetim önce kitabını okuyup,sonra filmine gitmekti. Okuduğum bir romanı sinemada seyrederek, benim hayal dünyam ile bir nevi öykü anlatıcı olarak gördüğüm yönetmenin hayal dünyası arasındaki paralellik yada farklılıkları gözlemlemek hoşuma gider. Bu kez öyle olamadı. Ne yazık ki bu romanı okumamıştım.





Kafaayarı'nda, Kültür ve Turizm Bakanlığının, sinema sektörünün güçlendirilmesi ve desteklenmesi amacıyla, bazı uzun metrajlı film projelerine destek verdiğini okumuştum. İlk kez Gölgesizler adını bu projedeki filmlerin arasında görmüştüm. Hasan Ali Toptaş'ın Uykuların Doğusu,Kayıp Hayaller Kitabı, Bin Hüzünlü Haz, Sonsuzluğa Nokta ve Gölgesizler diye romanları,başka pek çok hikaye kitapları olduğu halde hiçbirini okumamışım. Yazar hakkında yaptığım bir araştırmada okuduğum bir cümle şöyleydi. "Yazmayı 'beste yapmakla' eş değer gören bir yazardır Toptaş." Bu kitapları okumakta ne kadar geç kalmışım. En kısa zamanda alıp okumam lazım.




Başından sonuna hayalle gerçeğin ikilemindeki gizemli öyküsü ve özel seçilmiş müzikleriyle bu film beni sinema salonundaki koltuğa resmen mıhladı. Bir köyde ansızın kaybolan Güvercin adındaki bir genç kız ve kayıp insanlar, kayıp hayatlar efsanesiydi sanki. Bir yandan şehir, sağduyu ve devlet, diğer yandan oldukça ilkel bir köy ortamı, batıla inanç ve törelerin etkisi; bütün olan bitenin gerçek mi düş mü olduğunun gizeminde seyirciyi ikilemde bırakarak şaşırtıyor. Yönetmen Ümit Ünal'ın olağanüstü anlatımı, oyuncu seçimi ve mükemmel müzikleri filmin soluksuz seyredilmesine neden oluyor. Fimin müziklerini Candan Erçetin yapmış. Özellikle keman sesi eşliğindeki filmin akışında, bir ara zaman ve mekan kavramını kaybettim diyebilirim. Böyle şiirsel bir anlatımla fantazi bir konu işlememiş aslında Hasan Ali Toptaş. Öykünün ayakları yere basan bir konusu var. Tamamı memleket ve insan meseleleri. Bizler. Bir gazete haberi : "Köyde ayı kız kaçırdı." Hepimizin okuduğunda gülüp geçeceği bir haberin arkasında ne sırlar gizli. İnsana, kendini ve topluma bakışını sorgulatıyor.Bu film uzun zamandır seyrettiğim en farklı üsluba sahip Türk filmi. Bazı yerleri bir masal tadında. Mutlaka izlenmeli. Aşağıdaki linglerden hem tersninja'da hem de mümkünmertebe'deki filmle ilgili yazıları okumanızı tavsiye ederim.

http://www.tersninja.com/bu-kafayla-ayilar-koyden-daha-coook-kiz-kacirir/
http://numanserteli.blogspot.com/2009/03/golgesizler-suclunun-guclu-oldugu.html

Bir farklı yorum da Kafa Ayarı'nda Celil Civan yazmış:

http://www.kafaayari.com/?p=756#comment-1960

"İnsan gördüğü şeylerin toplamı kadar uyanık, görmediği şeylerin sonsuzluğu kadar uykudadır. Bu düşünce üzerine inşa edilmiş bir roman. İçinde birçok birbirini doğuran, birbiriyle çelişen, çarpışan hikâyeler var"

2 yorum:

  1. Ben Wong Kar Wai ve In The Mood For Love/Aşk Zamanı diyorum. http://www.wkw-inthemoodforlove.com adresinde hem müziğini dinleyebilirsin hem de diğer ayrıntılarına bakabilirsin. Maggie Cheung'un çiçekli elbiseleri, çiçekli motiflerle dolu odalardaki duruşu; Chow Mo wan'ın "sokakta görsen dönüp bakılmayacak kadar sıradanlığının" filmin ilerleyen her saniyesinde sıfırlanıp yerini vazgeçilmesi düşünülemez bir sevgiliye bırakması; daracık koridorlar, daracık merdivenler,kalabalıklardaki yalnızlıklar...

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Neslin Aşk Zamanı ile ilgili blogumda yazım var. İsterseniz okuyabilirsiniz.

    Gölgesizler'i tavsiye ediyorum. Mutlaka gidin. Görüntüler çoğunlukla kırsalda olmasına rağmen,keman müziği çokça kullanıldığı için bu filmde, bir ara gözlerimi kapasam sanki Wong Kar Wai filmi seyrediyormuşum hissi verecek gibi geldi haberiniz olsun:)

    Okuyun bakalım benim Aşk Zamanı yazımı hoşunuza gidecek mi?

    YanıtlaSil