30 Ocak 2012 Pazartesi

Önce Dudaklar Küser... "Annemiz Yoksa!"


Hiç yalanım yok. Merakları muhtelif, dikkati dağınık, tabiatıyla bilgisi yarım yamalak biriyim. Ömrümde bir kez bile şiir yazmadım. Ama şairlerin menzilinde dolanmayı severim. Dünyadan göçen şairleri dünya gözüyle görmem mümkün değil. Çok şükür aynı zaman diliminde yaşadığımızı bildiğim için yüreğimi sevinçle dolduran şairlerim vardır benim. Murathan Mungan "Edebiyat akrabalıkları, hiçbir zaman buluşup bir kahve içemeyeceğiniz insanların yeryüzüne dağılmış varlığını hatırlatır size. Gene de asıl buluşmanın edebiyat olduğunu bilirsiniz." sözünü acaba beni rahatlatmak için mi söylemiştir? Murathan Mungan'la akrabalığım olmasını ne çok isterdim. Marjinal şair denen, "Şimdi seste söz, bir hilkat rüzârı gibi esecek!... Suçluyuz düşes!... Mamafih suçluyuz!... Suçumuz, bir bardak suda okyanus görmek!"  dizeleri sebebiyle bana her daim masum şair hissi veren Küçük İskender'le aynı coğrafyada olduğumuzu bilerek sevinirim. "İçimin de dışımın da olmadığı, ya da içimi de dışımı da bilmediğim  bir dünya zamanıydı... Acıyı, kederi, neşeyi ayrıştırmamıştım... Hayattı; yekpâreydi Her şey, bir şeydi...  Şimdilik, dünya geniş ve ılıktı... Biz kendi ılık dünyamızın içinde salınan, uçuşan perilerdik." Sanırım Birhan Keskin'i ilk tanıdığımda bu şiirindeki gibi bir vaziyetteydim. İnsani acılardan pek habersizdim. "Aşk ve maraz, ihanet ve yara, ömür ve hafıza... Dünyada bulunmanın bahaneleri..." diyen Birhan Keskin'i sanırım her okuyuşta yürekte falçata izi bırakan dizeleri sebebiyle sevdim. Her ne kadar Gülten Akın "Ah, kimselerin vakti yok durup ince şeyleri anlamaya..." dese de... Tamam... Meraklarım muhtelifti. Şairden şaire atladım.  Amaaa... Yolu benimle kesişen  her şairin söylediklerini tüm merakımla durup dinledim. İlgim dağınıktı. Hiçbirinde uzun molalar veremedim.  İnsan ömrü ne kadar ki... Ruhum hercai mi hercai... Bir şairden diğerine geçtim.  Sevdiğim şairleri hafızamın  ayrı ayrı sandıklarına özenle istifledim. Çünkü gene bir şairin, Enis Batur'un sözlerine güvendim.  "Herkesin hayatında... İçindekileri unuttuğu, umduğu... Bambaşka kutularda aranacak... Eşya, söz ve işaret kalmalı." Kalmalıydı sahiden... Sevdiğim şairleri dimağımda bıraktıkları lezzetlerine göre  yan yana istifledim. "Ben, hiç olmasam keman olurdum!... Titrek olurdum, içli olurdum... Kentin en eski binasında, tavanarasında.... Camlı bir dolapta dururdum. Senin için senin için." diyen Barış Bıçakçı'nın dünyadaki yerini, sesini, tavrını benimsedim. "Şiir fesleğen çiçeği gibi. Geçerken eliniz değer, müthiş bir koku; genziniz bayram eder. Şiirin az okunması değil mesele, hayatımızdan iyice çekilmesi acı. Şiir sadece sözcüklerle yazılmaz. Bazen bir jest, bir mimik, bir ince marifet de şiir olabilir. Katır kutur bir hayat yaşıyoruz. Mizah ve şiir bu hayatı biraz inceltmeye çalışıyor." diyen Metin Üstündağ'ın "dünyanın en uzun... en güzel kışına... rast-la-dık... ey ömür... yağ lapa lapa" dizelerinden, Numan Serteli'nin  "karla uyandım... ağaçlar yaprağını... ben seni andım." haikularına atlayıverdim..."Melâli anlamayan nesle aşina değiliz." diyen Ahmet Haşim ile aynı zaman diliminde yaşamamıştım ama "Hüzün ki en çok yakışandır bize... Belki de en çok anladığımız" dizelerinin sahibi beni bilmese de ben onun var olduğunu biliyordum ya Hilmi Yavuz'un  şiirlerini okudukça kendimi dünyanın en zengin insanı zannettim. "Başkalarının aşklarını anlamak için buradan başka bir yere gitmek gerekiyor." diyordu bir şiirinde  Halil Gökhan... Ben şair sözü dinlerim. Hani  Hasan Ali Toptaş der ya... "Dedimdi saksıda büyüttüğüm kırlara" Ben de tıpkısını söyledim... "Bir gün odalara sığmaz benim evlerden uzaklığım..." Sığmadım odalara... Sığamadım... Başkalarının aşklarını anlamak için... Şairden şiire... Şiirden şaire... Hayallerimde gezindim... Bir de baktım ki o ne? Kiminde yetişkinliğim... Kiminde çocukluğum... Hepsinde kendimi buldum... "Bir tek senin mi hayallerin vardı sanıyorsun küçük kız? Benim de bir sürü hayalim vardı." diye başlar Ege Görgün'ün şiiri...  Sonunda "Sana her söyleneni yapma sakın küçük kız... Kimi zaman kendi doğrunu kendin belirlemelisin... Çünkü bu hayat senin ve onu yaşacak olan yine sensin" diye bitiriverir. Hey... Bu yazı bitmez... Sanki bitmeyecek gibi... Ben  Haydar Ergülen'in dizeleriyle sözümü keseyim. Diyeyim ki... "Çocukluğum üşüsün karanlıkta... Annem yine öper beni."  Amaaaa... Çok iyi biliyorum... "Önce dudaklar küser... "Annemiz yoksa!"  BİTTİ.



22 yorum:

  1. tesekkurler,bu guzel yazi icin..ilyas salman'in cok guxel bir sozu vardir der ki : "bin kere sevindim,bin kere agladim; bin kere uzuldun,bin kere sevdim ams bir kere asik oldum..anneme "..

    YanıtlaSil
  2. Ne zaman yazdın bu yazıyı ? Ne çok şey söylemek istemişsin ve de söylemişsin de, binbir çeşit aradığını bulacağın bir mağazada dolaşır gibi okudum satırları... Gerçek bir şiir sever belki de şiir yazmayan biridir, belki bir akıma, bir şiir ortamına dahil olan şairler, yakın şair doatlar hariç, şairin öteki şairden çok fazla haz almayacağını, yani şiir yazmayan bir şiir sever kadar haz almayacağını düşünüyorum... Bu da çok insani öte yandan... Yani insanda ki nüfuz alanı ya da benlik duygusu... Gördün mü şimdi nerelere geldik :)

    YanıtlaSil
  3. Okumaya başladım. Sonra bir şey oldu. Bırakıp başka bir bloga geçtim. Onu da okuyamadım. Çünkü aklım buraya takılmıştı. Döndüm. Baştan sona kadar dikkatle okudum. Yoruldum okurken. Çünkü okuduğumu anlamazsam anlamadıklarıma saplanıp kalırım. Her dize kendi içinde bir öykü ve her dize yeni bir tartışma konusu benim için. Yazının başından sonuna durmadan itiraz ve onaylamalarla, "Neden?" diye sorup, "Çünkü..." şeklinde açıklamalarla yordukça yordum kendimi. Harika bir beyin jimnastiği yaptırdın bana. Ne iyi ettim de okudum. Ne iyi ettin de yazdın. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  4. Yazı daha devam etse okuyacaktım.Çok güzel bir yazı olmuş.Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. kelimelerle böyle dans eden birinin,şiirin gözyaşlarında ıslanmış olduğunu anlamak zor değil.Zevkle okudum.

    YanıtlaSil
  6. Selam Arsen Lüpen, İlyas Salman'ın böyle bir söz sözlediğini hiç duymamıştım. Hımm.. Ben İlyas Salman filmlerine bi dalıp tekrar hatırlayayım:) Sağolun.

    YanıtlaSil
  7. Selam İstanbul, dün gece şairlerin kapılarını dolaşa dolaşa gezindim. Resmen şiir çarpmasına uğradım. Arkasından bir de sevdalinka ekledim.
    Ohoo! Leyla oldum çıktım.. Anne şiirinde duvara toslayıp, durdum.
    Yaa, nerden nereye sahiden:)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. Selam Gülsüm, ben yazdıklarımdan yorulmuşum inanın:) Okuyan ne yapsın.

    Çevreme verdiğim rahatsızlıktan ötürü özür dilerim:))

    Sağolun.

    YanıtlaSil
  9. Selam Pembe Kekik, hımmm ortalığı kekik kokusu sardı:)

    O değil de, pembe kekik nasıl oldu peki? Kekiği çilekle mi ektiniz yoksa:))
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. Selam Jetlagis, nazik yorumunuz için teşekkür ederim. Sağolun:)

    YanıtlaSil
  11. Bayıldım..tam damardan olmuş. Bana da şiiri sevdirdin ya..tebrikler yani.
    Ama ben bir okuyuşta kavrayamıyorum işte. O yüzden bana bu yazının fotokopisini getirirmisin. Başucuma koyup arada bir tekrar etmek istiyorum.
    Şaka değil..istiyorum bak. Evvet..aynen!
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  12. Selam Dilek, senin gibi şiir sevmem diyen biri şiirli yazı istiyor öyle mi:)) Şaka mı bu? İnanayam mı yani:))
    Sevgiler benden..

    YanıtlaSil
  13. ne güzel bir yazıydı bu böyle...
    okurken iç çekişlerim, tebessümlerim, gözlerimde dolaşan hayaletlerim oldu.. teşekkür ederim hissettirdikleri için

    YanıtlaSil
  14. Selam Meriç, sahi mi? Eğer yazım böyle etki geçiriyorsa.. Of, daha ne isterim ki! Ne mutlu canıma:)

    Sağolun.

    YanıtlaSil
  15. Yazı BİTTİ ama hayatıma yeni fikirlere bakmamı sağladı.
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  16. İiremimObenim, bu yorumunuz bahtiyar etti beni:)) Ben teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  17. Yazını çok beğendim. Teşekkürler ablacığım.

    YanıtlaSil
  18. Ben teşekkür ederim kardeş.

    YanıtlaSil
  19. Şahane ! diğer şeyleri söylemek için ne lüzum var ne çene.

    Takipteyim,

    Sevgilerle.

    YanıtlaSil
  20. Devam etsin istedim yazınız,bu ıssız saatte ses oldu düşüncelerime...
    sevgilerle...

    YanıtlaSil
  21. Selam Hayali Nesne, benden de sevgiler. Sağolun.

    YanıtlaSil
  22. Georgian Girl, ne hoş yorum. Sevindirdiniz. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil