8 Ekim 2010 Cuma

Yooo, Bugün Başıma Gelenleri Anlatmak Niyetinde Hiç Değilim...

Yooo, bugün başıma gelenleri anlatmak niyetinde hiç değilim. Bugün Filmekimi Haftası başladı ya... Yooo, sabahın köründe nasıl İstanbul'a gitmek için yollara düştüğümden hiç bahsetmeyeceğim. Yağmur yağmur derim... Yağmuru canımdan çok  severim değil mi? Yooo, bugün yağmurun bana neler çektirdiğini, sakın ısrar etme söylemem, kendime gizleyeceğim... Filmekimi'ne gittim güya değil mi, nasıl  Filmekimi yerine  Nergisekimi yaşadığımı  anlatmak istesem de anlatamam inan bana.. Bugün anlatılmaz yaşanırsa anlaşılır anca... O nedenle bugün yaşadıklarımı bırakalım  bir başka zamana olur mu? Ben şimdi ne yapacağım biliyor musun? Bu akşam Türkiye Almanya milli maçı var ya...  Güya futbolun F'sinden anlamam ama... Dayanamayacağım. Gene futbolla ilgili birşeyler yazacağım.


Geçtiğimiz haftasonu Sahaflar Festivali'ne gitmiştim ya, ucuz bulup toparladığım eski kitaplar arasında ne vardı biliyor musun? "Hekim Gözüyle Futbol" adlı  1946 yılında yayımlanmış bir kitap. Düşünebiliyor musun, 64 yıllık kitap. Görür göremez kitabın kapağına bayılmıştım. Yazan Dr. Reşit Serdengeçti'ydi. Doğal olarak tanımıyordum tabii...  Kitabı elime alınca doktorun önsözünü ayaküstü okumuştum. O kadar tatlı bir  üslupla  yazmıştı ki, futbolla ilgim olmadığı halde dayanamayıp bu kitabı satın almıştım. Şimdi şöyle bir araştırdım Dr. Reşit Serdengeçti kimdir diye... 1940 lı yıllarda memleketimizde "spor hekimliği"ni kurumsallaşmasını sağlayan kişiymiş. Ondan önce Gençlik ve Spor Müdürlüğü'nde böyle bir birim yokmuş. Benim satın aldığım kitap, doktor Reşit Serdengeçti'nin ikinci kitabıymış. "Hekim gözüyle spor" başlığı altında hazırladığı seri kitaplarından  ilkinin  konusu neymiş biliyor musun? İnanamadım. 1940'lı yıllarda hazırlanan bu serinin ilk kitabı tenis hakkındaymış. Ne hoş! Şimdi futbol hakkında hazırladığı bu kitabı okuyunca  hem  memleketimizde o yıllarda tenis oynandığını hem de  tenisin "Hekim gözüyle spor" serisinin ilk kitabı olacak ehemmiyete olduğunu öğrenmiş oldum... Bunları öğrenmek hoşuma gitti ne yalan söyleyeyim.  Doktor önsözde şöyle diyor.. Bak şimdi çok şeker... "Hekim gözüyle spor seri kitaplarından ilki olarak tenisi yayınlarken; maksadımı şöyle açıklamıştım:  Eğer bu kitap umduğum faydayı sağlarsa; kardaşları da olacaktır." Ben var ya tam bu cümleleri okuduğumda, kitabı yüzüme yaklaştırıp koklamıştım biliyor musun?  Satıcı, "Sanırım kitap kokusunu seviyorsunuz." deyip gülmüştü... Koklanmaz mı bu kitap? 64 yıl önce spora katkı  için yapılmış ne kadar iyi niyetli bir  hizmet... Doktor Reşit Serdengeçti'nin adını  günümüzde  kaç sporcu biliyor acaba merak ediyorum. Oysa memleketimizdeher konuda olduğu gibi spor konusunda da  ilkleri başlatan kişiler bilinmeli. Ayrıca "Spor hekimliği"ni o yıllardan başlatmak sence de çok önemli değil mi? Neyse, Beden Eğitimi Umum Müdürlüğü doktorumuza hakkını verip  ilk kitabına çok ilgi gösterince, Dr. Reşit Serdengeçti bundan aldığı cesaretle futbol hakkındaki ikinci kitabını hazırlamış işte. Amacı futbolun tekniğine ve kurallarına ilişmeden futbol nasıl bir spordur, ne faydalar sağlar, kimler oynar ya da kimler oynamalıdır, futbolcu besisinde nelere dikkat edilmelidir, tedavileri nasıl olur  gibi konularda açıklamalar getirmekmiş. Önsözünün sonunu şu cümlelerle ile bitiriyor: "Bununla; hiç olmazsa bizde şimdiye kadar yapılmamış bir işe el koymuş olmamın tadını tatmaktayım. Bu kadarı da bana, yeter.. Ankara 29-11-1946 Dr. Reşit Serdengeçti) Ne hoş değil mi? Memleketimizde yayımlanan "Hekim gözüyle  spor" serisinin ikincisi.. Acaba ilkini ve varsa diğerlerini de bulabilir miyim? Hani Sahaflar Festivali'nde ne işin var, eski kitaplarla işin ne, diye soruyorsun ya bana... Ne bileyim, mutlu oluyorum işte böyle şeylerle...  Bak şimdi belki bir başkası için hiç mana ifade etmez... Saçma bile gelebilir.. Ama bu kitap benim için o kadar değerli ki... Bu serinin ilk kitabını,  hani tenis hakkında olanı da bulabilsem sözgelimi... Off! Sevinçten çıldırırım inan ki.. Bak işte, bu kitabı bulurum belki hevesiyle seneye Sahaflar Festival'ine gitmeden durabilir miyim? Duramam... Hey, artık burada yazmayı kesmeliyim. Bugün  sahiden çok tuhaf bir gün geçirdim. Merak etme  bir ara anlatırım...  Aslında şimdi yazmaya gayret ediyorum ama, inan parmağımı oynatacak halim yok,  sahiden çok perişanım...

3 yorum:

  1. Merhaba Sabahattin Bey,
    Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Nessuno,
    Evet, tenis dedim:) Ne hoş değil mi? Demek 60-70 sene evvle tenis oldukça sevilen bir spormuş ve spor hekimliği serisinin ilk kitabı. Haydi bulalım bu kitabı:)

    YanıtlaSil