25 Ağustos 2010 Çarşamba

Şiirlerinde En Fazla Sevdiği Kadınların Adı Geçen Şair Kim?


Hayal Kahvem için hazırladığım "Sevdiğim Şairlerin Şiirlerindeki Kadınlar Kim?" başlıklı bir yazım vardı. O yazıyı hazırlamak çok keyifliydi.. Diğer şairlerimizin şiirlerinde sevdikleri kadınların adı var mı acaba diye biraz daha derin araştırmaya girince bir de ne göreyim? Epeyce şairimizin şiirlerinde aşık oldukları kadınların adı geçiyordu geçmesine ama rekor kimdeydi biliyor musun? Karacaoğlan'da! İnanamadım gözlerime... Ne çapkın biriymiş bizim Karacaoğlan! Şaşırdım kaldım valla! Şimdi biz 21. yüzyıldayız ya, Karacaoğlan bu şiirleri ne zaman yazmış biliyor musun? Taaa 17. yüzyılda! Hele bittim şu mısralarına: "Sakal seni tırpan ile keseyim-Şu kız bana emmi dedi duydun mu?" Sevdiği kız Karacaoğlan'a emmi yani amca demiş olmalı.. Of! Hele bu söylem Karacaoğlan'ın ruhunda orta yaş krizinin tavan yaptığı bir döneme çatmışsa.. Oy Oy! O kadar etkilenmiş olmalı ki, yazmış işte bu muhteşem sözleri!. Ne yalan söyleyeyim çok sevdim bu iki dizeyi.. Şimdi bakalım diğer şairlerimizin şiirlerinde hangi kadın isimleri var? Haydi... Önce Karacaoğlan'la başlayalım..

Karacaoğlan- (Leyla, Hatçe, Ayşe, Hürü, Fadime, Esme,Elif...vs:)
Yaz Gelip De Beş Ayları Dolunca

...Elif'i der isen nazlıdır nazlı
Esme'yi dersen sırf ala gözlü
Söyletme Şerife'yi bülbül avazlı
Söylüyor Zilha'nın dilleri güzel - (dayanamayıp devamını yazacağım) -

Emine'yi der isen incedir ince - Bağdat'ın Mısır'ın gülleri konca- Eşşe'nin kaşı da kalemden ince -Sevmeye Hörü'nün belleri güzel- Döne güzelliğin halka bildirir -Kamer pınardan kabın doldurur -Eşşe yürüy'şünde beni öldürür -Sevmeli Cennet'in boyları güzel -Karadan da Karac'oğlan karadan- Sürün çirkinleri çıksın aradan -Herkesi sevdiğ'ne vere Yaradan- Sevdiğim Meryem'in benleri güzel

Muzaffer Tayyip Uslu'nun Evadoksiya'sı

İnkar etmiyorum ki
Öpmesine öptüm Evadoksiya'yı
Hem de Zeyrek yokuşunda öptüm
Sinemaya da götürdüm
Fakat ben o zaman onu
Deli gibi seviyordum.


Oktay Rıfat'ın Türkan'ı

Türkan İçin
Sen faydalı nisan yağmuru gibisin
Bereket ve huzur getirirsin şiire
Ebediyet çığrını açtın kadere
Bu baharın ve gönlün sahibisin

Tevfik Akdağ'ın Semira'sı

Semira'ya Gece Yarılarından Sonra Yazılmış Delice Mektuplardan
Gözümün bebeğinde üç damla yaş durur
Biri mutluluk der, dökülür
Biri insanlık, taşar
Biri senin içindir.

Attila İlhan'ın Hannelise'i

Hannelise
yağmurdan çıkıp geleceksin hannelise
yağmur gözlerinden çıkıp gelecek
bir öğle sonu paris'te hannelise
bir kahvede grands boulevards türküsünü çalacaklar.

Asaf Halet Çelebi'nin Mariyya'sı
Marriyya
..yüzünde tarçın kokusu
gözünde cin
bir gün buradan gidersin
mariyya
can kadar yakın
çin kadar uzak..

8 yorum:

  1. Harika bir yazı hazırlamışsınız.
    Şiirleri ve şairleri büyük bir keyifle hatırladım:) Tebrik ederim.

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim Ali.. Beğendiğinize sevindim:)

    YanıtlaSil
  3. Şiirlerinin içinde kadın isimleri olarak düşününce Orhan Veli'nin Dedikodu şiirini niye unuttunuz:)) Ne kadar çok kadın ismi geçiyor üstelik. Buyrun burdan yakın.......... Bakınız:)

    Kim söylemiş beni
    Süheylâ'ya vurulmuşum diye?
    Kim görmüş, ama kim,
    Eleni'yi öptüğümü,
    Yüksekkaldırımda, güpegündüz?
    Melâhat'i almışım da sonra
    Alemdara gitmişim, öyle mi?
    Onu sonra anlatırım fakat
    Kimin bacağını sıkmışım tramvayda?
    Güya bir de Galataya dadanmışız;
    Kafaları çekip çekip
    Orada alıyormuşuz soluğu;
    Geç bunları, anam babam, geç;
    Geç bunları bir kalem;
    Bilirim ben yaptığımı.
    Ya o, Muallâ'yı sandala atıp,
    Ruhumda hicranın'ı söyletme hikâyesi?

    YanıtlaSil
  4. İyi ama Ali, bu şiir dedikodu değil mi:))
    Ne yalan söyleyeyim bu şiir hiç mi hiç aklıma gelmedi.. Üstelik hem şiiri hem de Levent Yüksel'in söylediği şarkı formunu çok severim.. Unutmuşum gerçekten.. Pek dedikodu sevmem de aklımda kalmamış:)) Şaka bir yana hatırlattığınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. "Dün gece sen uyurken
    Yüreğim bir yıldız gibi bağlandı sana
    İşte bu yüzden sırf bu yüzden
    Yeni bir isim verdim sana
    DESTİNA.... "

    Bu da bir Lale Müldür şiiri, Destina kim, rivayetler var, fahişeymiş, olabilir, önemi var mı, şiir güzel, sözler güzel, Yeni Türkü o da başka yorumlar şiiri,

    "sen öyle umarsız uyusan da bir köşede
    işte bu yüzden sırf bu yüzden
    yaşamdan çok ölüme yakın olduğun için
    seni bu denli yıktıkları için destina
    yaşamımın gizini vereceğim sana"

    YanıtlaSil
  6. Destina benim de çok beğendiğim bir şarkıdır. L Evet, şiirin kim için yazıldığı konusunda muhtelif rivayetler var.. Bir tanesinde de Lale Müldür'ün eşi kaza geçirir ve yoğun bakımdadır.. O vakit bu şiiri yazdığı söylenir..
    Ve Yeni Türkü muhteşem söyler..

    O halde kadın şairlerin şiirlerindeki isimler diye bir yazısı sizden okuyabilsek keşke Nessuno.. Katkınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Konu çok başarılıydı, alkışlıyorum. Okurken Nazım Hikmet'in bir şiiri aklıma geldi ama hatırlayamadım bir türlü. Sanırım rus yada bulgar olan bir sevgilisine yazmıştı ve çok harika bir şiirdi.

    M & S

    YanıtlaSil
  8. Teşekkür ederim M&S... Şiiri hatırlarsanız yazın lütfen olur mu?

    YanıtlaSil