Eski    huyumdur. Çocukluğumdan beri  insanları seyretmeyi severim.  Bu huyum    sayesinde can sıkıntısı diye bir şey bilmem. Aynı bir sinema perdesine    bakar gibi mütemadiyen insanları seyredebilirim. Kim olduklarını, neler    düşündüklerini tahmin etmeye girişmek hoşuma gider. Özellikle  sinemaya   gittiğimde oynadığım farzetme oyunum vardır. Film başlamadan  önce,   sinemanın loşluğunda kendilerini oturdukları koltuğa rahatça  bırakan   seyircileri belli etmeden seyrederim. İnsanların suretlerinde  kitaplarda   okuyup hafızamın kuytu çekmecelerine kendiliğinden  yerleşmiş irili   ufaklı roman kahramanlarının izlerini  sürerim. Bu  benim için anlatılmaz   heyecan verici bir oyundur. İnsanların  görüntülerinden çok iç   dünyalarını görmek, duygularına erişmek  isterim. Sinemanın o efsunlu   loşluğunda etrafıma bakınırım. Bu  insanların kim bilir ne sırları, ne   korkuları, ne huzursuzlukları  vardır diye aklımdan geçiririm.  
En  son Emek Sineması'na  gittiğimde önümde oturan kızın saçlarının rengi dikkatimi çekti. Kızılla siyah arasıydı. "Kimbilir güneşte ne güzel görünüyorlardır." diye düşündüm. Acaba kendi mi boyuyordu? Gerçek rengi, mutlaka sokaklardaki su birikintilerinin soluk kahverengisi gibi bir şey olmalıydı. Acaba  bembeyaz teniyle bu saç renginin uyuşmadığını ilk kendisi mi akıl etmişti? Niyeyse, önce dikkat çekmek için sarıya boyatmış olmalı,  diye aklımdan geçirdim. İşte o anda onun Şebnem İşigüzel'in Sevgili Bayan Arvandak adlı öyküsündeki genç kadın olduğunu farzettim.  Saçlarını sarıya boyatınca, yüzünün solukluğunu, takma kirpikler, koyu renk rujlar ve renkli pudralarla yenmeye çalışmış olmalıydı. Bu şekilde mutlu olamayınca, saçının eski rengine dönmesi için, mutlaka bir yıl boyunca kafasında uzun siyah bir perukla dolaşmıştı. İki yıl önce çalıştığı markete gitttiğinde, kendisinin yerinde kasada oturan genç kızın kendisinden daha koyu bir çamurlu su rengindeki saçlarını gördüğünde, kızın saçını okşayıp "Sakın saçlarını sarıya boyayıp takma kirpikler takma ve hep kasiyer kız olarak kal." demiş olacağını hayal ettim. Belki kasadaki kız onun arkasından bakmış ve deli olabileceğini aklından geçirmişti. Ama o dışarıya çıktığında kasadaki kıza bu sözleri söylediği için kendini daha rahat hissetmişti. Acaba o yılın sonunda mı başındaki peruğu atıp saçlarını şimdiki rengine boyatmıştı? Saçlarının diplerinden çamurlu sulara benzeyen kendi saçları görünür olduğuna göre, anlaşılan boya zamanı geçen saçlarını eski rengine döndürmeye çalışmaktaydı. Doğallık ne güzeldi. Sonunda bunu öğrenmişti öğrenmesine ama artık çok geçti.
Onu  incelediğimi fark etmiş olabilir mi? Çünkü başını çevirip bana baktı.  Göz göze geldik. Göz göze geldiğimizde anladım onu ne çok  kırdıklarını...  Bakışları hüzünlendirdi beni. Alnında derin çizgiler vardı.  Sonra bütün bu derin yatay çizgiler kaşlarının tam ortasından geçen daha kuvvetli bir çizgiyle bölünüyorlardı. Büyük bunalımlar yaşamış  gibi geldi. Ne çok çabalamıştı kimbilir eski kendisi olmak için.  Başından kimbilir ne acı olaylar geçmişti? Saçını eski rengine döndürmek  için çabalarken, derisini değiştirmeye çalışırken debelenen  kerkenkeleler gibi hissetmişti belki kendini. İyice dikkat ettim. Saçları hafif ıslaktı. Tıpkı yağmurun altında uzun süre yürüyüp de ıslanmış, sonra bodrum katlarındaki loş kafelerin birisinde kahve içerken kurumuş gibi. Sonra öyküdeki doktor aklıma geldi. Hani evde hem sevgilisini hem de kadavrasını beklerken kapı çalınır ve o gelir...  Hani doktor "Seni ilk gördüğümde..." diye anlatmaya başlar... Okuyucu anlayamaz kimin geldiğini... Gelen doktorun sevgili misidir yoksa ölü bir kadının bedeni mi?  Ne şaşırtıcı bir öyküydü sahi? Sinemada nereden aklıma geldi?
   
Tam  bunları aklımdan  geçirirken genç kadın oturduğu yerde huzursuzca   kıpırdandı. Etrafına şüpheci  gözlerle baktı. Sağ elini elbisesinin  cebine  soktu.  İnanmayacaksın  biliyorum ama usulca cebinden  çıkardığı elindeki kartta  "kadavra"    yazıyordu.  Dünyanın en önemli işini  yapıyormuş gibi  elindekine   dikkatle   baktı. Tam o anda sinemanın   ışıkları karardı. Film  başladı.  Ben "Bayan Arvandak" olduğunu farzettiğim genç kadını unuttum. Beyaz perdenin  o  muazzam illüzyonuyla usulca filmin mecrasına  aktım.
   
NOT: Şebnem İşigüzel'in Hanene Ay Doğacak  adlı kitabındaki, Sevgili Bayan Arvandak öyküsündeki cümlelerin bazılarını bu yazıya alıntıladım.
 



çok eğlendim okurken, roman kabiliyeti var sende :)
YanıtlaSilAman diyeyim LoveMeorLeave, cümlelerin çoğunu hikayeden arakladım:) Yoksa ben kim, roman yazmak kim? Nerdeee:) Ama sağolun gene de:))
YanıtlaSilBu filmin renkleri beni etkilemişti.
YanıtlaSilAmelie nefis bir filmdir,
YanıtlaSilHanene Ay Doğacak adlı kitabı okumanızı da tavsiye ederim Bolat.