30 Kasım 2010 Salı

Mutluluk Neydi Ki?


Şu yukarıda gördüğün iki çizgi roman kahramanını artık  tanıyorsun değil mi? Zagor ve Ken Parker. Ben çizgi roman seven biriyim. Bu iki kahramanın maceralarıı takip ederim. Of, hep anlatırım ya, Ken Parker gece ormanda ateş yakıp, kahvesini  kaynamaya koyar. Kitabını alır eline, sırtını  ağaca dayar.  İnanabiliyor musun kitap okur! Nasıl imrenirim onun bu hallerine anlatamam. Bir elinde kahve, bir elinde kitap... Umrunda mı dünya! Oh, tam benim arzuladığım hayat! Bu kadar değildir tabii.. Şimdi ben Ken Parker'ı anlatmaya hiç girişmeyeyim. Sonu gene şiirlere dek gidebilir.  Aslında ben böyle anlatmaya devam edersem, gene gerilere ilk gençlik zamanlarıma döneceğim. Gene ailemden gizli, ders kitapları içinde okuduğum Zagor maceralarını anlatmakla sözlerime devam edeceğim. Ya da "Zagor mu? Kızlar Zagor okur mu? Erkek Fatma'mı olacaksın?" dediklerinden bahsedeceğim. Veya Zagor'un 50 yıl önce yazar  Bonelli ve çizer Ferri’nin ortak çalışması olarak doğduğunu ve 1962 yılından beri memleketimizde satıldığını söyleyeceğim. Sonra dayanamayacağım diyeceğim ki: "Hey, Zagor var ya şahane biridir biliyor musun? Hep arabulucudur. Savaşmaktan hoşlanmaz. Gerçek bir dosttur. Ama haksızlığa denk gelirse baltasını ekleştirmekten hiç çekinmez hiççç.. Of, sakın kızdırayım falan deme. Baltası hedefi mutlaka bulur. Sonra kocaman bir "SOOCK!" efekti... Anlatmayayım gerisini..


Şimdi  bunları anlatmak istemiyorum. Ben yıllardır Zagor ve Ken Parker'ın  her bir maceralarındaki yaklaşık 700 tane konuşma balonlarını Türkçe'ye çeviren Ay Barka'dan bahsetmek istiyorum. Her Zagor ve Ken Parker çizgi romanını açtığımda, çeviri bölümüne bakardım. Orada Ay Barka'nın adını görmek  nedense içimi ısıtırdı. Halen öyle hissediyorum. Ay Barka'yı çok merak ediyordum. Ama sanal ansiklopediye bakıp hayal kırıklığına uğramak istemiyordum. Neden biliyor musun? Ya Ay Barka erkekse? Ay ismini daha önce hiç duymamıştım. Kız ismi de olabilirdi erkek ismi de. "Peki erkek olsa ne olacak? Çeviri yapıyor ya işte!" diyebilirsin. Yooo.. Bak şimdi. Ne yazık ki günümüzde  halen "Kızlar neden çizgi roman okumaz?" sorusu üzerine forum yapıyoruz biliyor musun? Ne fena bir durum. Artık bunları aşmış olmamız gerekmez miydi?  Böyle konuşa konuşa aşacağız diye umuyorum. Çizgi roman benim çocukluğumda olduğu kadar olmasa da halen erkeklerin zevk aldığı bir alan gibi görülüyor. Ve ben çizgi roman seven bir kadın olarak, bu durumdan çok rahatsızlık duyuyorum.  Bana göre Ay Barka bir kadındı. Yani yüreğim böyle olsun istiyordu anlatabiliyor muyum? Çevirilerini çok güzel buluyordum. Erkeklerin okuduğu düşünülen çizgi romanların bir kadın tarafından hem de  büyük bir kaliteyle çevrildiğini düşünmek hoşuma gidiyordu.  Karamba karambita! Öğrendim ki gerçekten Ay Barka bir kadın değil miymiş? Hem de eğitimi müthiş! İtalyan Ortaokulu ve İstanbul Kız Lisesi ardından, İstanbul Üniversitesi Latin ve Yunan Filolojisi'ni bitirmiş. Ay Barka'nın  çocukluğunda çizgi  romana pek merakı yokmuş. Aynı benim kaderim gibi, ailesi  ona da kızarmış. Ancak arkadaşlarında denk gelirse çizgi roman okurmuş. Bayıldım Ay Barka'ya. Çizgi Roman dünyasının  gizli kahramanı bence. Çizgi romanları  erkeklerin okumaz ki sadece. Görüldüğü gibi çizgi romanları  Ay Barka gibi kadınlar çevirirler. Benim gibi kadınlar okurlar.  Zagor'un Türk Annesi denen Ay Barka çizgi romanlar için "hayal gücünü gelişir,  araştırmaya yönlendirir, sanıldığı gibi şiddet içermez, çizgi romanlarda, kahraman çok zorunlu olmadıkça, kimseyi öldürmez, tarihi bilgiyi artırır, çizgi roman bir kameranın ardından bakmak gibidir. İnsanın görsel yanının gelişmesini sağlar ve dürüstlük, insan hakları gibi kavramlar önceliği alır." demiş.  Ne güzel söylemiş. Hey! Tamam tanımıyorum kendisini ama Ay Barka'nın var olduğunu bilmek gene içimi ısıttı iyi mi? Ay Barka'nın artık  kim olduğunu bildiğim için mutluyum. Mutluluk neydi ki? Mutluluk, galiba tanımasan da sevdiğin biriyle aynı memlekette yaşadığını bilmekti.

NOT: Ay Barka hakkındaki bilgiler Altın Madalyon  Çizgi Roman Sevdalıları  "Zagor'un Türk Annesi" adlı forumundan alınmıştır.

15 yorum:

  1. KARAMBA ,KARAMBİTA..Balta malzemelerim hazır sevgili Hayal Kahvem..Beni KEN PARKER' ıma kavuşturdun ya seninle tüm kamp ateşlerinin yanında kahve içmeye varım..

    YanıtlaSil
  2. AY BARKA çevirileri yapan ismi ilk duyuyorum.Daha doğruusu bu kitapların okumanın heyecanından kimin çeviri yaptığı ilgimi çekmemiş demek ki..İyi ki onun gibi çevirmenler var ne kitaplara ulaşılıyor sayelerinde..:)

    YanıtlaSil
  3. carazywomenrosemary, tamam.. yakında kız zagor baltası tarifi vereceğim. sonra baltalar elimizde kampa gideceğiz. bir şey söyleyeceğim.. "nehirde kütük üstünde birbirini devirmece" oyununu oynayacağız ama değil mi? aylardan şubat'ta gelecek.. durun bakalım.. sayımızı arttıracağız bu gidişle.. sizin orada kamp yapacak bir yer var mı acaba:)

    Ne yazık ki, sevdiğimiz kitapları bize sevdirmeye katkı yapan insanları tanımıyoruz.
    AY BARKA adını bilmeliyiz oysa.. Ne yapalım?
    Öğrenmenin yaşı yok derler biliyorsunuz. Böyle böyle öğreneceğiz.

    YanıtlaSil
  4. hey, ben gelmiyor muyum? Bakınız "kovboy kahvesi" tarifini sadece ben biliyorum :) hem de dünyanın kendi baltasını kendi yapabilen yedi kişisinden biri benim :)

    YanıtlaSil
  5. Evet her yaşta öğreneceğiz,öğrenmenin yaşı yok..Ormanımız Bolu da olur sanırım,ya da..??

    YanıtlaSil
  6. @ TC, tabii ki gelebilirsiniz. "Kovboy kahvesi" tarifini bloğunuza yazın da öğrenelim bari. Dünyanın kendi baltasını yapabilen yedi kişisinden biri sizseniz, diğeri Sıtkı Sıyrıl. Ben de yapabiliyorum. 6 eksi 3 eşittir 3 ise.. Diğer 3 kişi kim acaba biliyor musunuz?

    @ CWRM, Darkwood'a gidemeyeceğimize göre, siz gelin Samanlı Dağları'nda kamp yapalım bari..

    YanıtlaSil
  7. hesap şahane :) şimdi beklenir ki burda neden
    yedi eksi üç olması gerekmez mi diye bir soru olsun? Tebiyki ben bunun nedenini bildiğim için, sormayazağım :))

    YanıtlaSil
  8. TC... Üstat Ferri'yi kafadan düştüm tabii.
    7 nin ilki Ferri. Geriye kalıyor 6...
    Eee.. Böyleyken böyle gerisi.

    YanıtlaSil
  9. Yoo.. Siz dünyadaki 7 kişi demişsiniz. Zagor dünyada mı yaşıyor? Darkwood ormanında yaşıyor.
    Rüya gibi bir yer orası.

    Binlerce kasırga aşkına!Darkwood dünyada mı yoksa?
    Eee.. Öyleyse biz neden kamp yeri arıyoruz.
    Darkwood'da kamp yapsak ya!

    Diğer 3 kişi???

    YanıtlaSil
  10. Zagor her yerde yaşıyor, sevgili HK. Hatırlayınız "uzayda düello" macerasını?

    geriye kaldı 2 kişi. birisi çiko, diğeri lami tiryaki :)

    YanıtlaSil
  11. Yaaa... Demek böyle.. O zaman Zagor baltası yapan ilk kadın benim demek ki! Karamba karambita!!

    YanıtlaSil
  12. EW'yi unuttuk ama, neyse haklısınız. İlk siz olacaksınız :))

    YanıtlaSil
  13. KAMP ATEŞİNİN HALKASI TAMAMLANIYOR HADİ GAYRET BEN VARIIIIIIIIIIM,VE KAMP HAYATINA BAYILIRIM..:))

    YanıtlaSil
  14. Hey, benden hevesli kampçılar var... Ne güzel!

    YanıtlaSil